І нарэшце прыйшоў час для абодвух Апосталаў. Але нібы на заканчэнне службы
дадзена было Божаму рыбаку злавіць дзве душы нават і ў турме. Салдаты Працэсус
і Мартыніанус, якія пільнавалі яго ў Мамертынскай турме, прынялі хрысціянства.
Пасля надыйшла гадзіна пакуты. Нярона не было ў гэты час у Рыме. Прысуд выдалі
Геліюс і Палітэт, два вызваленцы, якім цэзар даверыў на час сваей адсутнасці
кіраванне Рымам. Старога Апостала прысудзілі раней прадпісаным законам да
біцця, а на наступны дзень вывелі за муры горада, да ўзгорка Ватыканскага, дзе
яго павінны былі раскрыжаваць. Салдаты дзівіліся з народу, які сабраўся перад
турмой, бо ў іх паняццях смерць простага чалавека і да таго ж чужаземца не
павінна была абуджаць столькі ўвагі, яны не разумелі, што гэта былі не проста
цікаўныя, а вернікі, якія жадалі правесці да месца казні Вялікага Апостала.
Пасля апоўдня адчыніліся брамы турмы, і Пётр паказаўся сярод атраду
прэтарыянцаў. Сонца знізілася ўжо к Остыі, дзень быў ціхі і пагодлівы. Пятру
ўлічылі яго ўзрост і не загадалі несці крыж, бо падумалі, што ен не здолее яго
ўздзвігнуць, таксама не ўзялі яго шыю ў вілы, каб не абцяжарваць яму хаду. Ен
ішоў свабодна і вернікі маглі яго бачыць добра. У хвіліны, калі сярод жалезных
шлемаў салдат паказалася яго сівая галава, плач усчаўся сярод тлумаў, але хутка
скончыўся, бо твар старога быў такі спакойны і так свяціўся радасцю, што ўсе
зразумелі, што гэта не ахвяра ідзе на смерць, а пераможца трымае паход трыумфу.
Так і было. Рыбак, звычайна пакорлівы і згорблены, ішоў цяпер выпрастаўшыся,
вышэйшы ростам за салдат, поўны павагі. Ніколі ў яго паставе не бачылі столькі
гордасці. Здавалася, што гэта манарх ідзе, абкружаны людзьмі і воінамі. З усіх
бакой чуліся галасы: “ Вось Петр адыходзіць да Бога!” Усе забыліся нібы, што
яго чакае пакута і смерць. Ішлі ўрачыста і спакойна, адчуваючы, што ад смерці
на Галгофе не адбылося дасюль нічога такога велічнага і што як тая выкупіла
ўвесь свет, так гэта павінна выкупіць гэты горад.
Па дарозе людзі спыняліся са здзіўленнем, пазіраючы на гэтага старога, вернікі
ж абдымалі іх і спакойна гаварылі: “ Глядзіце, як памірае справядлівы чалавек,
які ведаў Хрыста і правяшчаў Любоў на свеце” А тыя задумваліся, пасля
адыходзілі, кажучы сабе: “ Сапраўды, гэты не мог быць несправядлівы”
Па дарозе змаўкалі вулічныя крыкі і воклічы. Працэсія пасоўвалася сярод
дамоў, якія нядаўна адбудавалі, сярод белых калон храмаў, над налобнікамі якіх
вісела неба, глыбокае, спакойнае і блакітнае.Яны ішлі ў цішыні, часам толькі
бразгалі даспехі салдат ці ўзнімаўся гул малітваў. Петр слухаў іх, і твар яго
асвятляўся усе большай радасцю, бо позіркам ен ледзь мог ахапіць гэтыя тысячы
вернікаў. Ен адчуваў, што справу зрабіў і ведаў ужо, што гэта Ісціна, якую ўсе
жыцце ен прапаведаваў, заліе ўсё, як хваля, і што нічога ўжо не здолее яе
стрымаць. І так думаючы, ен узнімаў позірк уверх і гаварыў :
-
Божа!
Ты казаў мне падтрымаць гэты горад, які пануе над светам, і я падтрымаў яго
вянцом. Ты наказваў мне закласці ў ім сталіцу Тваю, і я яе заклаў. Гэта Твой
горад цяпер, Божа, а я іду к табе, бо вельмі стаміўся.
Праходзчы
каля храмаў, казаў ім: “Хрыстовымі храмамі быць вам!” Гледзячы на раі людзей,
якія праходзілі перад яго вачыма, казаў ім: “ Хрыстовымі слугамі будуць дзеці
вашы.” І ішоў з пачуццем выкананага абавязку, усведамляючы свае заслугі і сваю
моц, спакойны і велічны. Салдаты праводзілі яго праз Трыумфальны мост, нібы
мімаволі аддаючы сведчанне яго трыумфу, і вялі далей к Наўмахіі і цырку.
Вернікі з Затыбра далучыліся да працэсіі, і людзей стала так шмат, што
цэнтурыен, які веў прэтарыянцаў, здагадаўся нарэшце, што праводзіць нейкага вярхоўнага
святара, якога акружаюць вернікі, і занепакоіўся з-за невялікай колькасці
салдат. Але ніводнага крыку абурэння ці злосці не чуваць было сярод сабраных.
Твары іх былі ўзнеслыя ад велічнасці моманту, урачыстыя і разам з тым поўныя
чакання, бо некаторыя вернікі прыгадвалі сабе, што ў хвіліну смерці Бога зямля
расступалася ад уражання, а памерлыя ўзнімаліся з магіл, цяпер жа думалі, што і
зараз будуць якія-небудзь бачныя знакі, пасля якіх на вякі застанецца памяць аб
смерці Апостала. Іншыя казалі сабе нават: “ А вось калі Бог выбярэ хвіліну
смерці Пятра, каб сыйсці з нябесаў, як і паабяцаў і ўчыніць суд над светам!” Ад
гэтай думкі яны маліліся аб міласэрнасці Збавіцеля.
Але навокал было спакойна. Пагоркі, здавалася, выграваюцца і адпачываюць
пад сонцам. Нарэшце ўсе спыніліся паміж цыркам і Ватыканскім пагоркам. Салдаты
сталі капаць яміну, іншыя паклалі на зямлю крыж, малаты і цвікі, чакаючы,
пакуль прыгатаванні закончацца, народ жа, заўседы ціхі і сканцэнтраваны,
навокал паўставаў на калены.
Апостал, галава якога была ў промнях залатога святла, павярнуўся ў апошні
раз да горада.
Здалек, унізе, быў бачны Тыбр, які
свяціўся на сонцы, на другім беразе – Марсава поле, вышэй – Маўзалей Аўгуста,
ніжэй – вялізныя тэрмы, якія менавіта Нярон
пачаў узводзіць, яшчэ ніжэй – тэатр Пампея, а за ім месцамі бачнае,
месцамі закрытае іншымі пабудовамі Сэпта Юлія, мноства портыкаў, храмаў, калон,
гмахаў на некалькі паверхаў і нарэшце, у далечыні – пагоркі, аблепленыя дамамі,
вялізнае сабранне людзей, ускрайкі якога знікалі ў блакітнай імгле, гняздоўе
зладзейства, але і моцы, шаленства, але і ладу, якое стала вяршыняй свету, яго
ж прыгнятальнікам, але разам з тым і законам і спакоем, усемагутнае
непераможнае, вечнае.
Петр жа, абкружаны салдатамі, пазіраў на яго так, нібы валадар і цар на
свае ўладанні. І казаў:
“Выкуплены ты і мой” І ніхто не
толькі сярод воінаў, што капалі яму, у якую павінны былі паставіць крыж, але
нават сярод вернікаў ніхто не здагадваўся, што насамрэч стаіць між іх сапраўдны
валадар гэтага горада і што мінуць цэзары, хвалі варвараў, вякі, а гэты стары
будзе тут панаваць назаўжды.
Сонца хілілася яшчэ больш да Остыі і стала вялікім і чырвоным. Увесь
заходні бок неба пачаў палаць недасяжным бляскам. Салдаты падыйшлі да Пятра,
каб яго забраць. Але ен, молячыся, выпрастаўся раптам і высцягнуў высока правую
руку. Каты затрымаліся, бачачы такую яго паставу, вернікі затрымалі дыханне ў
грудзях, лічачы, што ен хоча прапаведаваць і настала ціша. Ен жа, стоячы на
ўзвышэнні, пачаў высцягнутай рукой хрысціць, бласлаўляючы у час смерці:
- Урбі эт орбі! Гораду і свету!
А ў гэты самы цудоўны вечар іншы атрад салдат веў Астыйскай дарогай Паўла з
Тарсу к мясцовасці, называемай Аквэ Сальвія. І за ім таксама ішла грамада
вернікаў, якіх ен звярнуў да веры Хрыста, а ен пазнаваў блізкіх знаемых,
спыняўся і размаўляў з імі, бо як рымскаму грамадзяніну, стража дазваляла яму
некаторыя крокі. За брамай, называемай Тэргеміна, ен сустрэў Плаўтылу, дачку
прэфекта Флавія Сабінуса і, бачачы яе твар, заліты слязьмі, прамовіў:
“ Плаўтыла, дачка вечнага Збавіцеля, адыйдзі і супакойся. Пазыч мне толькі
заслону, якая закрые мне вочы ў час, калі я буду адыходзіць да Бога” І ўзяўшы
заслону, ен ішоў далей з тварам, настолькі поўным радасці, з якім працаўнік,
што адпрацаваў цэлы дзень, вяртаецца дадому. Яго думкі, падобна да думак Пятра,
былі спакойныя і добрыя, як гэта вячэрняе неба. Вочы пазіралі ў задуменні на
раўніну, якая цягнулася перад ім, на Албанскія асветленыя горы. Ен успамінаў
свае падарожжы, свае намаганні і працу, барацьбу, у якой ен перамагаў, і
касцелы, якія па ўсіх землях і за ўсімі морамі паспеў закласці, і думаў, што
добра зарабіў сабе на спачынак. І ен таксама справу скончыў. Адчуваў, што сяўбу
яго не развее ўжо вецер зла. Адыходзіў з упэўненасцю, што ў барацьбе, калі яго
Ісціна адкрылася свету, яна пераможа і
непамерная дабрыня сыходзіла на яго душу.
Дарога да месца казні была далекай і вечар настаў. Горы зрабіліся
пурпурныя, а іх падножжы западалі паволі ў цень. Статкі вярталіся дадому.
Дзе-нідзе ішлі грамадкі нявольнікаў з прадметамі працы на плячах. Перад дамамі
на дарозе бавіліся дзеці, пазіраючы з цікавасцю на атрад салдатаў, які
праходзіў. У гэтым вечары быў не толькі спакой і задавальненне, але і пэўная
гармонія, якая, здавалася, ад зямлі ўзносіцца да неба. А Павел адчуваў яе, і
сэрца яго перапаўнялася радасцю ад думкі, што да гэтай музыкі свету ен дадаў
адзін гук, якога не было дасюль і без якога ўся зямля была “як бразгатанне
медзі і як гук цымбалаў”. І ен прыгадаў, як вучыў людзей любіць, як гаварыў ім,
што хоць бы ведалі ўсе мовы і таямніцы і ўсе навукі, то будуць нічым без
любові, якая ласкавая, цярплівая, не пажадае дрэннага, не прагне пашаны, усе
сцерпіць, усяму верыць, на ўсе спадзяецца і ўсе вытрымае.
Вось ягоны век і прайшоў ў навучэнні людзей такой Ісціне. А цяпер ен казаў
сам сабе: “Якая ж сіла яе простая, і што яе пераможа? Няўжо яе здолее знішчыць
цэзар, хоць бы ен удвая больш меў легіенаў, гарадоў, мораў, зямель і народаў?”
І ен ішоў расплочвацца як пераможца.
Атрад сыйшоў нарэшце з вялікай дарогі і звярнуў на ўсход вузкай сцежкай да
Сальвійскіх Вод. На верасе ляжала чырвонае святло сонца. Ля крыніцы цэнтурыен
спыніў жаўнераў, бо надыйшоў час.
Але Павел ускінуў на плячо заслону Плаўтылы, каб пасля завязаць сабе вочы,
узняў позірк, дарэчы поўны непамернага спакою, у апошні раз да адвечных
вечаровых зор і маліўся. Так! Хвіліна прыйшла, але ен бачыў прад сабою вялікі
зорны шлях, які веў на неба, і ў душы ен казаў сабе тыя самыя словы, якія раней
адчуваючы свой выкананы абавязак і блізкі канец, напісаў:
“ Змаганнем добрым я змагаўся, веру
захаваў, справу выканаў, на канец жа прызначаны мне вянец справядлівасці.”