Уступ
У паўночна-ўсходнім
куце Афрыкі размешчаны Егіпет, айчына найстаражытнейшай ў свеце цывілізацыі. Тры,
чатыры і нават пяць тысяч год таму, калі ў Цэнтральнай Еўропе апранутыя ў
грубыя скуры варвары хаваліся па пячорах, Егіпет ужо валодаў высокай грамадскай
арганізацыяй, сельскай гаспадаркай, рамёствамі і літаратурай. Акрамя гэтага
ўсяго тут яшчэ выконваліся вялікія інжынерныя работы і ўзносіліся каласальныя
збудаванні, рэшткі якіх абуджаюць захапленне нават у сучасных тэхнікаў.
Егіпет – гэта
пладародная цясніна паміж Лівійскай і Аравійскай пустынямі.Яе глыбіня складае
некалькі соцен метраў, даўжыня – сто трыццаць міль, сярэдняя шырыня дасягае
амаль мілю. З захаду – палогія, але голыя лівіскія узгор’і, а з усходу –
высокія, падтрэсканыя аравійскія ўзвышшы, - гэта сцены калідора, па дне якога
цячэ рака Ніл.
Па цячэнню
ракі, на Поўнач, сцены цясніны паніжаюцца, а на адлегласці 25 міль ад
Міжземнага мора раптам разыходзяцца, і Ніл, замест таго каб цячы ў цесным
калідоры, разліваецца на некалькі рукавоў па шырокай раўніне, якая мае выгляд
трохвугольніка. У гэтага трохвугольніка, называемага Дэльтай Ніла, аснова –
бераг Міжземнага мора, у вяршыні ж ля выйсця ракі з цясніны – горад Каір і тут
жа разваліны дасветнай сталіцы – Мемфіса.
Калі б
хто-небудзь мог узняцца на дваццаць міль уверх і адтуль паглядзець на Егіпет,
то ўбачыў бы дзіўную форму яго мяжы і асаблівыя змены яе колеру.З такой вышыні
на фоне белых і аранжавых пяскоў Егіпет выглядаў бы, як вуж, які ў энергічных
звівах пасоўваецца праз пустыню да Міжземнага мора і ўжо апусціўся у яго
трохвугольную галаву, аздобленую двума вокамі: левым- Александрыяй, правым –
Даміэтай.
Гэты доўгі вуж
ў кастрычніку, калі Ніл залівае ўвесь Егіпет, быў бы колеру блакітнай вады.У
лютым, калі месца ападаючых вод займае вясновая расліннасць, вуж быў бы зялены,
з блакітнай стужкай уздоўж цела і мноствам блакітных пражылак-каналаў на
галаве, якія працінаюць Дэльту.У сакавіку
блакітная стужка звузілася б, а цела вужа ў выніку паспявання збожжа набыло б
залаты колер.Нарэшце ў пачатку чэрвеня стужка Ніла была б вельмі тонкай, а цела
вужа зрабілася б высахлым і, у выніку вялікай колькасці пылу над ім - нібы
пакрытым жалобным крэпам.
Уласцівай
асаблівасцю егіпецкага клімату з’яўляецца спякота: у студзені бывае дзесяць
градусаў цяпла, у жніўні – дваццаць сем; часам гарачыня дасянае сарака сямі
градусаў, што ў нас адпавядае тэмпературы рымскай лазні.Ад таго, што Міжземнае
мора знаходзіцца вельмі блізка, у Дэльце дождж ідзе ўсяго дзесяць разоў у год,
а ў Верхнім Егіпце – раз у дзесяць гадоў.
У такіх умовах Егіпет
замест калыскі цывілізацыі мог бы быць пустыннай далінай, якіх шмат у Сахары,
калі б штогод не ўваскрашалі яго воды святой ракі Ніл.Ад канца чэрвеня да канца
верасня Ніл пакрывае і залівае амальувесь Егіпет, ад канца кастрычніка да канца
мая наступнага года ен сыходзіць і паступова адкрывае усё глыбейшыя пласты
грунту.Воды ракі так перанасычанымінеральнымі і арганічнымі рэчывамі, што іх
колер становіцца злёгку карычневым, а па меры сыходжання вод на залітай глебе
асядае пладародны слой, які замяняе ўсялякія ўгнаенні.Гэты ж слой і гарачы
клімат спрыяе таму, што егіпцянін, зачынены паміж пустынямі, можа мець тры зборы
ўраджаю за год і каля трохсот зерняў з аднаго пасеянага зярняці!
Але Егіпет не
аднастайная раўніна, а зменлівая прастора, некаторыя яго землі толькі на
працягу двух ці трох месяцаў насычаюцца блаславёнымі водамі, іншыя ж не бачаць
іх на працягу цэлага года, бо паводка не дасягае пэўных пунктаў.Незалежна ад
гэтага трапляюцца гады невялікіх паводак, і тады частка Егіпта не атрымлівае
пладароднага слою. Нарэшце, у выніку спякоты зямля хутка высыхае і яе трэба
паліваць, як у вазонах.
Усе гэтыя
акалічнасці гавораць аб тым, што народ, які жыве ў даліне Ніла павінен альбо
загінуць, калі б быў слабым, альбо ўтаймаваць ваду, калі б быў геніем.
Старажытныя егіпцяне валодалі геніяльнасцю, таму стварылі цывілізацыю.
Ужо шэсць тысяч
год таму яны заўважылі, што Ніл разліваецца, калі сонца знаходзіцца пад зоркай
Сірыус, і пачынае спадаць, калі сонца набліжаецца да сузор’я Вагаў. Гэтыя
заўвагі падштурхнулі іх да назіранняў астранамічных і вымярэння часу.
Каб захаваць
ваду на працягу ўсяго года, яны выкапалі ў сваей краіне доўгую, на некалькі
тысяч міль сетку каналаў. Каб забяспечыць сябе ад празмерных паводак, яны
будавалі магутныя дамбы і капалі вадазборнікі, сярод якіх штучнае возера Моэрыс
займала трыста кіламетраў квадратных паверхні пры дванаццаці паверхах
глыбіні.Нарэшце уздоўж Ніла і каналаў яны пабудавалі мноства простых, але
выніковых гідраўлічных збудаванняў (махін), з дапамогай якіх можна было
вычэрпваць ваду і выліваць яе на палі, якія знаходзіліся на адзін ці два
паверхі вышэй. І яшчэ, у дадатак да ўсяго, трэба было штогод ачышчаць наносы
ілу з каналаў, падтрымліваць дамбы і будаваць высока насыпаныя дарогі для
войскаў, якія ў любы час павінны былі вытрымліваць маршы.
Гэтыя вялікія
работы вымагалі акрамя звестак з астраноміі, матэматыкі, механікі, будаўніцтва
яшчэ і дасканалай іх арганізацыі.Ці то ўмацаванне грэблі, ці то ачышчэнне
каналаў мусілі быць зроблены ў пэўны час і на вялікай плошчы.Адсюль паўстала
неабходнасць у стварэнні працоўнай арміі, якая налічвала дзесяткі тысяч чалавек
і працавала на вызначаную мэту і пад агульным кіраўніцтвам.Арміі, якая павінна
была мець мноства малых і вялікіх выканаўцаў, мноства аддзелаў, якія б вялі
размаітыя работы, накіраваныя на адзіны вынік, арміі, якая патрабавала шмат
жыццевых сіл, сродкаў і дапаможных сіл.
Егіпет валодаў
такой арміяй працаўнікоў, і ей ен абавязаны сваімі векапомнымі
шэдэўрамі.Здаецца, што іх стварылі, а потым апісалі іх планы, егіпецкія жрацы
ці мудрацы, кіравалі ж цары ці фараоны.У выніку гэтага егіпецкі народ у часы росквіту
ствараў як адна асоба, калі пласт жрацоў іграў ролю думкі, фараон быў воляй, народ
– целам, а паслушэнства – цэментам.
Такім чынам
сама прырода Егіпту, якая спрыяла вялікай, доўгай і крапатлівай працы, стварыла
шкілет грамадскай арганізацыі гэтай краіны: народ працаваў, фараон кіраваў,
жрацы планавалі.І як доўга гэтыя тры асновы ішлі ўзгоднена да мэт, якія
абумоўлівала прырода, так доўга грамадства магло квітнець і ствараць свае
вечныя шэдэўры.
Добры і вяселы,
зусім не ваяўнічы егіпецкі народ падзяляўся на два класы: земляробаў і
рамеснікаў.Між сельскімі жыхарамі напэўна павінны былі быць ўласнікі дробных
кавалкаў зямлі, пераважна аднак былі арандатары зямлі, якая належала фараону,
жрацам і арыстакратыі. Рамеснікі, якія шылі адзенне , выраблялі прылады працы,
посуд, інструмент былі незалежныя адзін ад аднаго.Тыя ж, хто працаваў на
вялікіх будоўлях, стваралі нібы армію.
Кожная галіна,
а галоўнае – будаўніцтва патрабавала цяглавую сілу і механічную: хтосьці
павінен быў вычэрпваць цэлымі днямі ваду з каналаў ці пераносіць каменне з
каменаломняў туды, куды было патрэбна.Гэтыя найцяжэйшыя механічныя заняткі, а
перадусім – працу ў каменаломнях, выконвалі злачынцы, прыгавораныя судамі, ці
захопленыя на вайне палонныя.
Знатныя
егіпцяне мелі скуру меднага колеру, чым і ганарыліся, пагарджаючы адначасова
чорнымі эфіопамі, жоўтымі семітамі і белымі еўрапейцамі.Гэты колер скуры, які
дазваляў адрозніваць свайго ад чужога, быў для іх чымсьці, што аб’ядноўвала
народ мацней, чым рэлігія, якую можна мяняць, мова, якой можна навучыцца.
З цягам часу
аднак, калі гмах дзяржавы пачаў расколвацца, у краіну усе больш з кожным разам
прыбывалі чужаземцы.Яны аслаблялі маналітнасць, рассейвалі знітаванасць і
нарэшце паглынулі ў сабе першародных жыхароў краіны.
Фараон кіраваў
дзяржавай з дапамогай пастаяннай арміі і паліцыі ды мноства кіраўнікоў, з якіх
паволі ўтварылася радавая арыстакратыя.Намінальна ен быў законатворцам,
галоўнакамандуючым, самым багатым, вышэйшым суддзей, жрацом і нават сынам божым
і богам.Боскую пашану ен атрымаў не толькі ад народу і чыноўніцтва, але некалі
сам сабе будаваў алтары і перад сваімі ўласнымі статуямі паліў вонні.
Побач з
фараонамі, а хутчэй і часцей над імі, стаялі жрацы:гэта быў клас мудрацоў, якія
кіравалі лёсамі краіны.
Сення амаль
нельга ўявіць сабе надзвычайную ролю, якую клас жрацоў выконваў у Егіпце.Яны
былі настаўнікамі маладых пакаленняў і прарокамі і таму дарадцамі дарослых
людзей, суддзямі памерлых, якім іх воля і веды гарантавалі бессмяротнасць.Яны выконвалі
не толькі дробныя рэлігійныя абрады пры багах і фараонах, а яшчэ лячылі хворых
як лекары,уплывалі на хаду грамадскіх работ як інжынеры і таксама на палітыку
як астролагі, а больш за ўсе – як знаўцы ўласнай краіны і яе суседзяў.
У гісторыі
Егіпту першаснае значэнне маюць стасункі, якія існавалі між жрацамі і
фараонамі.Найчасцей фараон саступаў жрацам, прыносіў багам шчодрыя ахвяры і будаваў
храмы.Паколькі жыў доўга, то яго імя і аблічча, выразаныя на помніках,
пераходзілі ад пакалення да паклення, поўныя хвалы. Аднак шмат фараонаў
панавалі нядоўга, а некаторых знікалі не толькі справы, а нават імены.Пару
разоў здаралася, што знікала дынастыя, а клаф, галаўны ўбор фараонаў , абвіты
вужам, апранаў жрэц.
Егіпет
развіваўся, пакуль маналітны народ, энергічныя цары і мудрыя жрацы супольнічалі
дзеля агульнга дабра.Але надыйшла эпоха, калі народ у выніку войнаў колькасна
паменшыўся, пад прыгнетам і прымусам страціў сілы, наплыў жа прышлых чужаземцаў
падарваў расавую еднасць.А калі яшчэ азіяцкая раскоша паглынула энергію
фараонаў і мудрасць жрацоў, і дзве гэтыя сілы пачалі між сабой барацьбу за
манаполію ў валоданні народам, тут жа Егіпет апынуўся пад уладай чужаземцаў , і святло цывілізацыі, якое на
працягу некалькіх тысяч гадоў зіхацела над Нілам, паменшылася.
Апавяданне
далейшае адносіцца да 11 стагоддзя да нараджэння Хрыста, калі заняпала
дваццатая дынастыя, і пасля сына сонца, вечна жывога Рамзэса 13, узыйшоў на
трон і лоб свой аздобіў урэем вечна жывы сын сонца Сен-Амон-Херыхор - жрэц
храма Амона.
Комментариев нет:
Отправить комментарий