Зала барока
Тэма: “Аўтэнтыка праз талерантнасць”
Мэта кампазіцыянаванння
1. Дэманстраванне
беларускага тэксту гэтага часу ў кантэксце суветнай літаратуры і культуры
2. Сінкрэтыка-вобразнае
паданне контрапунктаў кампазіцыі для
адлюстравання паэтыкі і філасофіі таго часу
3. Дэманстраванне
“талеранцыі”, “Шматкультурнай вектарнасці”, “паліфанізму”, “гіпертэкставасці” і
іншых праяў навукі, культуры, літаратуры, мовы эпохі барока праз беларускі
тэкст, уключаны ў кантэкст сусветны, з ілюстраваннем фону таго часу
4. Фондавымі
музейнымі набыткамі скампанаваць частку вобразнай структуры барокавалітаратурнагай
кампазіцыі
5. Контрапунктавыя
месцы прадставім як спалучэнне тэкставага матэрыялу і рэчавага
6. Падаць
контрапунктавы матэрыял з дапамогай агучвання
Тэмарэматыка кампазіцыянавання
1. Рэканструяванне
вобраза нататніка-кнігі стылю ракако (з мэтаю паказаць дасягненні часу ў тым
ліку паэтыкі як галоўнага літаратурнага складніка)
2. Падаванне
акустычным фонам студэнцкага гімна як сведчанне існавання студэнцкага і
навуковага жыцця
3. Дэманстраванне
стылізацыі куточка бібліятэкі М.Мантэня як доказ уключанасці беларускай думкі
барокавага перыяду ў фонавы для музейнай кампазіцыі сусветны кантэкст. Шматвектарнасць тагачаснай
думкі!
4. Падаванне стылізаванага “месца заняткаў
шкаляра” як адлюстраванне ролі шкалярства ў захоўванні лепшых традыцый
навуковай творчасці датагачаснасці
5. Кніжнае
кампанаванне як доказ існай сувязі навуковай філасофіі і рэлігіі ў пераходны
для гісторыі перыяд Адраджэнне-Барока.
6. Контрапунктавая
выява:
“Граматыка …” М. Сматрыцкага – доказ знакавага ўнёску беларускай філалогіі
ў агульнаславянскі кантэкст – еўрапейскую навуку і сусветную
Фонавы сусветны кантэкст – кампазіцыя рэчавая (дыяпазітыў?) і кніжная як
доказ ролі аб’яднаўчай беларускай філалогіі ў гэты час для рэлігій еўрапейскага
і славянскага свету.
11. Роля духоўнай літаратуры і філалагічнай навукі гэтага часу, размежавання
навукі ад тэалогіі як сродка
ўрэгулявання канфесійных пытанняў шляхам палемізавання і вывядзення высноў для
гістарычнай навукі і для сусветнага кантэксту:
Пасля дэманстравання рэлігійных святыняў плаўны пераход да паказу блізкасці веравызнанняў праз
кніжную кампазіцыю
Кніжная кампазіцыя з маленькім падсвечаным дыяпазітывам берасцейскай вуніі
на палічцы
Вобраз палічкі як вобраз схаластычна выкладзенай і пададзенай гісторыі зямной як гістарычнага
перыяду, які стаў для кожнага кшталту творчасці абмежавальнымі рамкамі, а ў
кампазіцыі будзе адлюстраваны праз вышэйпаданы вобраз палічкі, з якой можна
браць самае лепшае і творча пераствараць.
КОНТРАПУНКТАВЫМ ТВОРАМ на фоне вышэйпададзеным прадставім “Трэнас” Мялеція Сматрыцкага які гістарычна быў нібы пасланнем да караля,
тэалогія трактавала б гэта як пасланне да Цара Нябеснага..
Мялецій Сматрыцкі выступаў у гэты
час як выразнік ідэі ўсходнеславянскай царквы якая пабудавана на філалогіі,
філасофіі, тэалогіі, што з’яўляліся ў гэты час апірышчам для суседніх краін у
сярэдзіне 16 стагоддзя. З’явіўся ўнікальны беларускі твор, які дэманструе і
талеранцыю і філалагічную аснову, са зваротам як да ўсіх народаў і пастыраў,
так і непасрэдна з нівеляваннем спрэчных пытанняў, якія паўставалі на той час
паміж канфесійнымі коламі.
Высокамісіянерская роля прадстаўнікоў славянскай (усходнікі) філасофіі ў
дасягненнях часу.
Вобраз абпаленай кнігі на
бела-перлавым фонавым колеры = выраз гістарычнага схаластычнага падыходу да
ўсяго вышэйпаданага шляхам знішчэння агнём існых слоў. Набытак датагачаснай
навукі застаўся некранутым, бо “рукапісы не гараць”, што пазней хацеў сказаць М.Булгакаў
у “Майстру і Маргарыце”. Маючы
тэалагічнае выхаванне аўтар пазнейшага сусветнавядомага твора знайшоў
мажлівасць у паслярэвалюцыйныя неасхаластычныя гады МАСАЛІТу выказаць існыя
словы на ўсе часы.
Нягледзячы на тое што схаластыка займала ў той час паступова месца ў розуме, творчыя людзі навукі захоўвалі
ў любых умовах рацыянальнае і эмацыянальнае для кожнае платанічнае рэчы ў
сабе. Фактычна сродкамі моўнымі праз
пісьменства кожнай краіны, у якім захоўваецца заўсёды надіснасць да таго на ўсе часы
абяцаная, у час барокавага гістарычнага перыяду было заснована брацтва
шкалярскае бурсы, якія мелі на мэце ідэю асветніцтва, якая перайшла з часу
Адраджэння.
Што да стварэння “Трэнаса” Мялеціем Сматрыцкім, правеснікам надіснасці і ў
тым ліку часу, які спадчыну адраджэнцаў захоўваў у выявах падчас творчасці з дапамогай
сродкаў моўных, даступных у той час: кірылічнага і
лацінічнага алфавітаў, якія накладваліся на беларускі тэкст, у выніку чаго
атрымліваўся твор, які адпавядаў і рымскай культуры і грэцкую не выключаў, да
таго ж спалучаў асноўныя дагматы праваслаўя, якія часткова мелі апірышчам і
песенна-паэтычную традыцыю краю, у якім тварыў. Да таго было выслоўе “няісны
правеснік на Айчыне сваёй”. Гэта надае твору шматвектарную структуру, і шматвымерную,
што адлюстравана ў перакладзе сучасным “Фрынас” – як прароцтва на розных мовах
Як прынята ў структураванні мастацкай літаратуры , твор пачынаецца назвай,
якая гатычным шрыфтам правяшчае на
гоцкай мове новую эпоху, а ў той час Сматрыцкі занатоўвае тэкст: “Імярэк 1”
Настаўнікам захавана надіснасць Любові, моваю божаю абяцаная царкве святой,
якая сыходзіць на “манкуртаў”.
Тройча, ты існы і няісныя ў ёй без духоўнага свету, траякі ты, існа хросны,
і ўвесь час Любоў! Слова Любові вышняй і зямной з Вамі, у гісторыі зямной
стагоддзямі схаластыкай знішчанай з надісных кніг укрыжаваннямі абяцанымі.
Дачуйцеся! Тройча, ты існы і няісны ў свеце, дзе творы майго пяра скрадаюць,
настаўнікам маім з шатаў і пакрова надземнага прамоўленых! Існай і ня існай дай
мне ісці неўміруча, як абяцана (апошні сказ -словы ў адносінах да Веры –
заўвага аўтара Н.С.)
Вобраз усходнеславянскай праваслаўнай царквы паходзіць ад воБраза Маці
Божае, адсюль вышняя паэтыка твора.
Духоўная літаратура ў час барокавы, што
існуе сімвалічна-завуалявана, дае мажлівасць узнікненню свецкага
напрамку ў паэтыцы і яе праяве ў пісьменстве.
Еўрапейская і сусветная мастацкая эстэтыка распаўсюджваецца. Сувязь асветн
іцтва Адраджэнцаў з духоўным змесцівам мастацтва.Роля магнатаў? З гэтым
пытаннем з’явілася паняцце парадокс
барокавы, які пазней выявіўся ў асветніцкай ролі беларускага літаратурнага тэатра,
створанага шкалярствам. Насаджэнне
нібыта асветніцтва даe выснову
немагчымасці існавання адно ролі магнацтва ў развіцці і падтрымцы routе baux letters. Студэнцтва-шкалярства захоўвае лепшыя традыцыі адраджэнства на фоне мецэнацкай дзейнасці
парадаксальнага асветніцтва ў барокавы і пераходны да барокавага час, (ТЭП)! з
высновай, якая сведчыць аб неўміручасці ідэі настаўніцтва - сувязь шкалярства з сутнаснай беларускай
думкай таго часу, якая жывіла сусветную філасофію – да таго ж духоўны змест
асветніцтва захоўваецца і пры кляштарах і манастырах, дзе натхняльнае Слова
таксама вядзе да высновы аб захоўванні сутнасці рэчаў пад закратаваннем схаластыкай ва ўсіх сферах . Фанвізін
“Недарасль!”, Рабле “Гарганцюа і Пантагруэль” – як у адным, так і ў другім
творы прасочваецца правобраз усё той жа парадаксальнасці “асветніцтва”,
Гісторыка-мемуарная літаратура (сх) –частка свецкай літаратуры
Панаванне схаластычнай навукі пры падаванні гістарычных фактаў як
клішэ-схем гісторыі часу вядзе да неапраўдана спрошчанага падання гісторыі, з
якая нібыта “не вучыць”.а да таго ж узнікаюць творы пад непасрэдна імёнамі, гэта
значыць гісторыя падаецца з пункту гледжання таго або іншага творцы. Дыярыуш –
тлумачым назву.падзённая запіс, дзённік з лац..Афанасій Філіповіч з сінтэтызмам
і сінкрэтызмам закранае ў творы шматлікія аспекты тагачаснага быцця. Калі ён
выкарыстоўвае некалькі стыляў угэтым сінкрэтызм стылістычны) то мае на ўвазе і
праваслаўе якое звамянялася на уніяцтва, будь же сыном православным уніате –
мастацкі стыль дае магчымасць завуалявана выказаць стаўленне творцы да
тагачасных падзей і Пречістая чекает” -
культ маці божай у праваслаўі і тут дае аб сабе ведаць.тэалагічны стыль падаецца як прысяга творцы
Гістарычны стыль у гэты час ізноў жа змешаны з мастацкім, што дае мажлівасць
гаварыць аб мастацкай вартасці твора. Прысутны і дакументальны стыль, які
сведчыць пра следаванне жанру твора – дыярыуша.
Частка 2 песенна-інтымная лірыка – яе шляхецкае паходжанне
Актыўнае засваенне заходнееўрапейскай традыцыi і сувязь з роднай гутарковай мовай у
асяродку сярэдняга класа. Падрыхтавала з’ўленне жанра гарадскога раманса.
Пададзім жаночы і мужчынскі касцюмы для адлюстравання свецкасці тагачаснай
сярэдняй шляхты.
Беларускі эпісталярны жанр –узор еўрпаейскага ліставання
Тэндэнцыя да “алiтаратурвання”
гiстарычных i дзелавых
запісаў прывяла да з’яўлення эпісталярнага жанра. Тлумачым паходжанне
“эпісталярны жанр” N.B!
Насценны фон - старонкі ліставання з “Допiсаў” Фiлона Кмiты-Чарнабыльскага (1530-1587). Узор аднаго з першых дыпламатычных захаваных
ліставанняў з першымі асобамі замежных
дзяржаў, а таксама прыклад унутрыдзяржаўнага дзелавога ліставання: Пададзім
узоры тэкстаў прывітальных зваротаў у лістах 12, 1 і інш.
Комментариев нет:
Отправить комментарий